Mange ønsker seg "verktøy" til å mestre sinnet sitt.

La meg først si at det finnes ingen snarlig løsning på sinnemestringsproblemer. Det er ikke noe hokuspokus du kan ta i bruk og så få det bedre med deg selv. Men noe kan du likevel gjøre allerede nå, for å unngå de største problemene. En slags førstehjelpspakke for sinte folk. Vil du vite hva du kan gjøre? Les videre!

1. Lær deg å kjenne igjen et sinnesignal

Når du er sint, skjer det mye i kroppen din. Dette er automatiske reaksjoner som kalles fysiologiske stressreaksjoner, f.eks. blodtrykket øker, pulsen går raskere, fordøyelsesfunksjoner opphører, musklene strammer seg, spytt og slimhinner tørker. Det kan hende at du har lagt merke til noe av dette.

Neste gang du blir sint, forsøker du å legge merke til hva som skjer i kroppen din. Hva legger du merke til? Kanskje du er i stand til å merke en av de reaksjonene som er nevnt ovenfor? Noen merker at det strammer seg over brystet eller i armene, noen kjenner de blir varme eller "røde i toppen", noen blir oppmerksomme på noe i magen eller prikking et sted. Det er flott hvis du legger merke til noe! Dette er ditt sinnesignal. Tenk på sinnesignalet som et slags trafikklys: når du merker sinnesignalet, vet du at du er i ferd med å bli sint. Det spiller ingen rolle hva signalet er eller hva du kaller det, det viktigste er at du kjenner det igjen når du blir sint.

2. Legg en plan for å utløse energien

Når du er veldig sint, har du mye energi i kroppen. Det vil være en hjelp for deg i øyeblikket å få denne energien ut. Hvis du er sint på en utadvendt måte, vil aggresjonen din sørge for å tømme energien ut av deg. Men energien kan også hjelpes ut på en annen og mer positiv måte. All fysisk aktivitet vil være til hjelp for deg: gå raskt, løpe, sykle, hoppe osv. Bestem deg for en type aktivitet som du kan ty til når du er sint. Det er viktig at det er noe du kan gjøre umiddelbart og som alltid er tilgjengelig for deg. Dette er din energiutløser. Du benytter deg av energiutløseren når du merker sinnesignalet ditt.

3. Informer de andre om planen din

La de menneskene som er mest utsatt for sinnet ditt - din partner, dine foreldre, dine barn (over 5 år), din sjef, dine kolleger osv. - få vite hva du planlegger å gjøre dersom du skulle bli sint. Hvis din energiutløser er å gå ut av huset og løpe en tur, la dem få vite det og fortell hvorfor det er viktig for deg å gjøre akkurat det (for å få ut energien). Si til dem at du har problemer med sinnet ditt og at du nå vil ta ansvar for det.

4. Repeter planen for deg selv hver eneste morgen

Hver morgen, før du tar til med dagens aktiviteter, minner du deg selv om følgende: når jeg merker sinnesignalet mitt (som for meg er ...   ) , skal jeg ta i bruk energiutløseren min (som for meg er ... ).

5. Følg planen din

Og lykke til!

Men husk at dette ikke er en løsning på sinnemestringsproblemene, kun en førstehjelp. Tiltaket vil ikke gjøre deg mindre sint. Har du mye problemer med sinne, bør du søke profesjonell hjelp. Dersom du er i stand til å gjenkjenne et sinnesignal hos deg selv og klarer å handle på det, er du imidlertid på god vei i en viktig prosess for deg!